Mazda MX5 Forum banner

Zijn er verlagingsveren die de moeite waard zijn?

22K views 35 replies 12 participants last post by  GDCobra  
#1 ·
Ik heb MiesterR schroefsets besteld, maar om wat geld te besparen, zijn verlagingsveren de moeite waard? Ik heb sportvering, dus al iets verlaagd, maar wil nog eens 3-40 mm verlagen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#2 ·
Raak eraan gewend om je routes te plannen om verkeersdrempels te vermijden! De passagier uit laten stappen voor de klim helpt. Verkeersdrempels van de voorgeschreven afmetingen zijn net oké, maar particuliere, te grote kunnen stressvol zijn.

Ik zit op de 25/30mm Eibach/Mazda veren die waarschijnlijk verder zijn ingezakt.
 
#35 ·
Raak eraan gewend om je routes te plannen om verkeersdrempels te vermijden! Het helpt om de passagier uit te laten stappen voor de helling. Verkeersdrempels van de juiste grootte zijn oké, net, maar particuliere, te grote kunnen stressvol zijn.

Ik zit op de 25/30mm Eibach/Mazda veren die waarschijnlijk verder zijn ingezakt.

Ik heb veel problemen met verkeersdrempels en ben op zoek naar manieren om de auto te verhogen.
Kan dit gedaan worden?
Ik denk dat ik moet controleren of ik de sportstand heb. Hoe kan ik dit te weten komen?
 
#3 ·
Raak eraan gewend om je routes te plannen om verkeersdrempels te vermijden! Het helpt als de passagier voor de helling uitstapt. Verkeersdrempels van de voorgeschreven grootte zijn net oké, maar particuliere, te grote kunnen stressvol zijn.

Ik zit op de 25/30mm Eibach/Mazda veren die waarschijnlijk verder zijn ingezakt.

Hoe is de rit erop, wat hebben ze vervangen?

Heeft u foto's van uw auto om de verlaging te laten zien?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#4 ·
Ik ben de rit gewend, maar heb de auto met standaardhoogte slechts ongeveer 15 minuten bestuurd (proefrit, 15 minuten waren genoeg om te beslissen over een MX-5). Beide MX-5's van mij werden door de dealer verlaagd voordat ik ze ophaalde.

Mijn belangrijkste reden om te verlagen was esthetisch, maar als je de verhalen mag geloven, 'corrigeert' dit de instellingen van de ophanging. Een beetje googelen zal veel hervertellingen opleveren van hoe de mk3 verhoogd moest worden voordat hij op de markt kwam om te voldoen aan de voetgangersveiligheidsvoorschriften. Mazda deed dit naar verluidt door hogere veren te monteren en de geometrie van de ophanging werd aangetast. Door de verlagingskit aan te bieden, kon Mazda naar verluidt opnieuw de voorschriften omzeilen en de auto terugbrengen naar zijn oorspronkelijke ontwerphoogte.

Dat kan kloppen of gewoon een broodje aapverhaal zijn, maar ter ondersteuning daarvan hebben de ophangingsspecialisten Wheels In Motion (WIM) verklaard dat het toevoegen van de verlagingskit de geometrie van de ophanging verbetert.

Zoals eerder vermeld, deed ik het voor de looks. En het ziet er zoveel beter uit! Je moet gewoon de nadelen accepteren van minder veerweg en je bungelende delen die dichter bij de grond komen. Het klinkt afschuwelijk als je ze over een te grote bult sleept.

Garffey heeft onlangs een foto van onze twee auto's naast elkaar geplaatst en de rijhoogte aan de voorkant kan worden vergeleken. Ik zal kijken of ik een foto heb die de achterkant laat zien.
 
#7 ·
Het wordt geclassificeerd als een verlaging van 25 mm of 30 mm. Ik kan me niet herinneren welke. Het is de kit die de Mazda-dealers monteren en die wordt omschreven als Eibach. Ik geloof dat deze rechtstreeks van Eibach kan worden verkregen, maar de veren zijn in een andere kleur geschilderd.
 

Attachments

#9 · (Edited by Moderator)
Ik heb mijn beide NC's verlaagd, de Miyako 1.8L softtop en de Sportblack 2.0 'lecky hardtop. Beide auto's werden verlaagd met dezelfde door Eibach gemaakte veren die Mazda gebruikt in hun verlagingskits. Na een volledige 4-wiel uitlijning op beide auto's werd de 1.8 - die de standaard zwarte schokdempers gebruikte - getransformeerd, de wegligging was subliem en zeer voorspelbaar. De 2.0 liter daarentegen - die de gele Bilstein schokdempers gebruikt - voelde nooit goed aan, zelfs niet na 3 pogingen om hem uit te lijnen met verschillende instellingen. Ik heb sindsdien een paar vergelijkbare verhalen gelezen van auto's die standaard met de Bilsteins zijn uitgerust en niet van de verlagingsveren houden, er is een duidelijke mismatch tussen de veer- en dempingssnelheden.

Om verder toe te voegen, ik rijd nu met een 1994 NA RS die de Meisters heeft en ze zijn absoluut ongelooflijk, de auto voelt gewoon alsof hij op rails staat en hoewel hij enigszins stijf is, is hij niet oncomfortabel, maar hij gaat briljant om met onze met gaten gevulde wegen. Jerrick en de mannen van Meister zijn ook uitstekende mensen om mee te werken. Gezien de keuze in de toekomst en ik de vering op een MX5-afgeleide zou veranderen, zou ik elke keer voor de Meisters gaan, ze zijn het extra geld zeker waard ....... en ze zien er ook verdomd sexy uit :)

Foto's van beide verlaagde NC's en een van de NA op zijn Meisters
 

Attachments

#10 ·
Nu ik de volledige BBR-kit + Racing Beat ARBs heb gemonteerd, kan ik bevestigen wat ik nu de Bilstein Jiggle zou noemen wanneer deze is uitgerust met de Eibach Springs - Dealer levering/installatie, geo door mijn eigen vertrouwde geo man. Achteraf gezien was de set-up OK, maar zoals Dewi heeft gezegd, moet er gewoon een kleine mismatch zijn tussen de twee en in het geval van Dewi waren de standaard niet-Bilstein schokdempers de betere match.

Iedereen zal zijn mening geven over de beste set-up, maar om eerlijk te zijn, zou ik de tijd nemen, wat huiswerk doen, bijvoorbeeld de Meisters heb ik van sommigen gehoord dat ze niet zo goed bij de NC passen als bij de NA & NB, maar dat kan te wijten zijn aan gekozen veerconstanten en niet-overeenstemmende demping. Gewoon mijn 2 cent waard.
 
  • Like
Reactions: lucas1989
#11 ·
Ik had Eibach veren op een NC2 met bilsteins en 18" wielen, de rit was verschrikkelijk.

Ik heb nu eibachs op de ND met standaard schokdempers en de rit en handling zijn geweldig.
 
#13 ·
Naar mijn mening haalt elke kortere veer voor de Bilsteins ze uit hun comfortzone, de rit wordt dan erg hobbelig op golvende oppervlakken, blijkbaar presteren de 'niet-sport'-veren in deze situatie beter. Als je alleen een verbetering van het cosmetische uiterlijk wilt, is dat prima, maar qua handling ben je beter af met de OE-opstelling. Uiteraard brengt het vervangen van schokdempers of het overstappen op een complete schroefset van een derde partij extra kosten met zich mee, maar dan is de schokdemper tenminste afgestemd op de veellengte en de onvermijdelijke verhoogde snelheid.
 
  • Like
Reactions: lucas1989
#14 ·
Naar mijn mening haalt elke kortere veer voor de Bilsteins ze uit hun comfortzone, de rit wordt dan erg hobbelig op golvende oppervlakken, blijkbaar presteren de 'non-sport' veren in deze situatie beter. Als je alleen een verbetering in cosmetisch uiterlijk wilt, is dat prima, maar qua handling ben je beter af met de OE-opstelling. Uiteraard brengt het vervangen van schokdempers of het overstappen op een complete schroefset van derden extra kosten met zich mee, maar dan is de schokdemper tenminste afgestemd op de veellengte en de onvermijdelijke verhoogde snelheid.
Met deze build is geld niet zo'n probleem, handling en uiterlijk zijn belangrijk. Idealiter wil ik nog eens 3-40 mm verlagen en minder body roll hebben. Schroefsets dus :)

De enige andere optie is Koni-schokdempers en een paar geschikte veren, gedachten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#15 ·
Het verlagen van een auto vergroot meestal de rol van de carrosserie, omdat je het rolcentrum verder van het zwaartepunt af beweegt, vandaar de reden dat verlagingsveren hoge veerconstanten hebben in een poging dit te verminderen. Het hangt ervan af waarvoor je de auto wilt gebruiken, een op het circuit gebaseerde oplossing met minimale beschikbare demperuitslag (vooral achter) zal mogelijk oncomfortabel zijn op de weg, terwijl een wegopstelling onvermijdelijk een compromis is. De Konis en de in hoogte verstelbare Ohlins behouden de demperuitslag achter tot op zekere hoogte, terwijl deze op de Meisters op de NC zeer beperkt is
 
#17 ·
Hallo Lucas,

om eerlijk te zijn, je hebt vraag na vraag gesteld, allemaal technische dingen, maar je lijkt in veel opzichten je hoofd erbij te hebben, d.w.z. je hebt wat fouten gevonden, maar het waren eerder vervangingsdiagnosetechnieken dan het vinden van fouten volgens het eerste principe, d.w.z. diagnosticeren en vervolgens repareren in plaats van het probleem te bombarderen met mogelijke oplossingen en de vingers gekruist te houden.

Evenzo stel je vragen over de afstelling van de ophanging, WOW, deze zijn zo subjectief en kortom, wat wil je van de auto? Gebruik op alle wegen, gebruik op de baan, autocross etc., er zijn hier zoveel variabelen die je zouden kunnen verblinden.

Kortom, mijn advies is om de echte experts te bellen, te praten over wat je van je auto wilt en weloverwogen aankopen te doen bij de echte experts. Kijk bijvoorbeeld naar mijn handtekening, de ophanging die ik heb, past goed bij mij, maar dit was na urenlange discussies met BBR, vooral over de ARB's.

De helft van het probleem is dat je de vraag op meerdere forums over een NC kunt stellen, goedbedoelde mensen zullen je vertellen wat goed werkt met hun NA/NB, maar deze oplossing zal niet goed werken op de NC.

Ik zou je gewoon adviseren om een e-mail te sturen of te bellen met het bedrijf waar ik al mijn kit heb gekocht, BBR op 01280700700 en je specifieke eisen te bespreken. Iedereen zal je vertellen dat hun setup de beste is, omdat ze zelden overleg hebben gepleegd met echte experts en nooit zullen accepteren dat er betere, modelspecifieke kits zijn.

Mijn huidige ophanging, allemaal BBR, kost ongeveer ÂŁ 1k, plus of min, en het past goed bij mij, anderen vinden het misschien verschrikkelijk, vandaar mijn advies om te praten met degenen die daadwerkelijk begrijpen hoe ophanging daadwerkelijk werkt.

Niemand op dit forum begrijpt je specifieke behoeften, een gesprek van 10 minuten met Neil zal je op weg helpen.

HTH.
 
#18 ·
Hoi Lucas,

om eerlijk te zijn, je hebt vraag na vraag gesteld, allemaal technische dingen, maar je lijkt in veel opzichten je hoofd op je schouders te hebben, d.w.z. je hebt wat fouten opgespoord, maar het waren eerder vervangingsdiagnosetechnieken dan het vinden van fouten volgens het eerste principe, d.w.z. diagnosticeren en vervolgens repareren in plaats van het probleem te bombarderen met mogelijke oplossingen en de vingers gekruist te houden.

Evenzo stel je vragen over de ophanging, WOW, deze zijn zo subjectief en kortom, wat wil je van de auto? Alleen voor gebruik op de weg, voor gebruik op het circuit, autocross etc., er zijn hier zoveel variabelen die je zouden kunnen verblinden.

Kortom, mijn advies is om de echte experts te bellen, te praten over wat je van je auto wilt en weloverwogen aankopen te doen bij de echte experts. Kijk bijvoorbeeld naar mijn handtekening, de ophanging die ik heb, past goed bij mij, maar dit was na urenlang overleg met BBR, met name over de ARB's.

De helft van het probleem is dat je de vraag op meerdere forums over een NC kunt stellen, goedbedoelde mensen zullen je vertellen wat goed werkt met hun NA/NB, maar deze oplossing zal niet goed werken op de NC.

Ik zou je gewoon willen adviseren om het bedrijf waar ik al mijn kit heb gekocht, BBR op 01280700700 te e-mailen of te bellen en je specifieke eisen te bespreken. Iedereen zal je vertellen dat hun setup de beste is, omdat ze zelden echte experts hebben geraadpleegd en nooit zullen accepteren dat er betere, modelspecifieke kits zijn.

Mijn huidige ophanging, allemaal BBR, kost ongeveer ÂŁ 1k, plus of min, en het past goed bij mij, anderen vinden het misschien vreselijk, vandaar mijn advies om te praten met degenen die daadwerkelijk begrijpen hoe ophangingen daadwerkelijk werken.

Niemand op dit forum begrijpt je specifieke behoeften, een gesprek van 10 minuten met Neil zal je op weg helpen..

HTH.
Nou, na het bekijken van de BBR-website heb ik me gesetteld en het ophangingspakket gekocht dat ze aanbieden, duur maar ik hoop dat het zijn vruchten zal afwerpen als ik het super 200-pakket krijg :)

Bedankt voor je hulp.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#19 ·
Ik hoop dat het pakket u bevalt, want ik heb geprobeerd de behoeften van het individu over te brengen, die zo uniek zijn, en wanneer een vraag over de ophanging wordt gesteld voor een specifiek model, in uw geval de NC, wordt u onvermijdelijk gebombardeerd met info over andere modellen, wat net zo relevant is als het vergelijken van wat bij een Lada Riva past. De NC in het bijzonder nam een enorme stap weg van de dubbele draagarmophanging van de NA & NB en koos voor een multilink achterwielophanging, dus realistisch gezien is er niets echt vergelijkbaar. Beschouw de NC als een geheel nieuwe auto.

Laat ook uw geo instellen door een deskundige om het pakket te optimaliseren - heb de mijne vandaag nog laten doen na het monteren van de BBR-veren speciaal voor het RC-model. De instelling van de originele werkplaats was van geen kanten goed.
 
#20 ·
Het verlagen van een auto vergroot meestal de rolneiging, omdat je het rolcentrum verder van het zwaartepunt af beweegt, vandaar de reden dat verlagingsveren een hoge veerconstante hebben in een poging dit te verminderen. Het hangt ervan af waar je de auto voor wilt gebruiken, een op het circuit gebaseerde oplossing met minimale demperweg (vooral achter) zal mogelijk oncomfortabel zijn op de weg, terwijl een wegsituatie onvermijdelijk een compromis is. De Konis en de in hoogte verstelbare Ohlins behouden de demperweg achter tot op zekere hoogte, terwijl deze op de Meisters op de NC zeer beperkt is
Zou het monteren van andere stabilisatorstangrubbers of een andere stabilisatorstang de neiging om meer te rollen tegengaan? Ik heb net een set Meisters gemonteerd (dus gisteren), weliswaar zonder tot nu toe veel aandacht te besteden aan het correct instellen ervan, en ik merkte vandaag dat de auto een beetje rolde, vooral achter. Ik heb ook wat ongewenst geklop over kleine hobbels, vooral merkbaar op een oppervlak dat lijkt op een wasbord (de wegen in Bedfordshire zijn op sommige plaatsen in een erbarmelijke staat). Ik ben op zoek naar een oplossing voor het geklop en om het meeste uit schroefsets te halen die ongeveer 40% van de waarde van de auto kosten.
 
#21 ·
Het verlagen van een auto vergroot meestal de rolneiging, omdat je het rolcentrum verder van het zwaartepunt af beweegt, vandaar dat verlagingsveren hoge veerconstanten hebben in een poging dit te verminderen. Het hangt ervan af waar je de auto voor wilt gebruiken, een op het circuit gebaseerde oplossing met minimale demperweg (vooral achter) zal mogelijk oncomfortabel zijn op de weg, terwijl een wegsituatie onvermijdelijk een compromis is. De Konis en de in hoogte verstelbare Ohlins behouden de demperweg achter tot op zekere hoogte, terwijl deze op de Meisters op de NC zeer beperkt is
Zou fitti

Hoi Lucas,

om eerlijk te zijn, je hebt vraag na vraag gesteld, allemaal technische dingen, maar je lijkt je hoofd op je schouders te hebben in veel gebieden, d.w.z. je hebt wat foutopsporing gedaan, maar het zijn eerder vervangingsdiagnosetechnieken geweest dan foutopsporing volgens het eerste principe, d.w.z. diagnosticeren en vervolgens repareren in plaats van het probleem te bombarderen met mogelijke oplossingen en de vingers gekruist te houden.

Evenzo stel je vragen over de ophanging, WOW, deze zijn zo subjectief en kortom, wat wil je van de auto? Alleen weggebruik, circuitgebruik, autocross etc., er zijn hier zoveel variabelen die je zouden kunnen verblinden.

Kortom, mijn advies is om de echte experts te bellen, te praten over wat je van je auto wilt en weloverwogen aankopen te doen bij de echte experts. Kijk bijvoorbeeld naar mijn handtekening, de ophanging die ik heb past goed bij mij, maar dit was na urenlange discussies met BBR, vooral met betrekking tot de ARB's.

De helft van het probleem is dat je de vraag mogelijk op meerdere forums over een NC stelt, goedbedoelende mensen zullen je vertellen wat goed werkt met hun NA/NB, maar deze oplossing zal niet goed werken op de NC.

Ik zou je gewoon willen adviseren om een e-mail te sturen of te bellen met het bedrijf waar ik al mijn kit heb gekocht, BBR op 01280700700 en je specifieke eisen te bespreken. Iedereen zal je vertellen dat hun setup de beste is, omdat ze zelden echte experts hebben geraadpleegd en nooit zullen accepteren dat er betere kits, modelspecifieke kits zijn.

Mijn huidige ophanging, allemaal BBR, kost ongeveer ÂŁ 1k, plus of min, en het past goed bij mij, anderen kunnen het echter haten, vandaar mijn advies om te praten met degenen die daadwerkelijk begrijpen hoe ophanging daadwerkelijk werkt.

Niemand op dit forum begrijpt je specifieke behoeften, een gesprek van 10 minuten met Neil zal je goed zetten..

HTH.
Het verlagen van een auto vergroot meestal de rolneiging, omdat je het rolcentrum verder van het zwaartepunt af beweegt, vandaar dat verlagingsveren hoge veerconstanten hebben in een poging dit te verminderen. Het hangt ervan af waar je de auto voor wilt gebruiken, een op het circuit gebaseerde oplossing met minimale demperweg (vooral achter) zal mogelijk oncomfortabel zijn op de weg, terwijl een wegsituatie onvermijdelijk een compromis is. De Konis en de in hoogte verstelbare Ohlins behouden de demperweg achter tot op zekere hoogte, terwijl deze op de Meisters op de NC zeer beperkt is
Zou het monteren van verschillende stuurstangrubbers of een andere stabilisatorstang de neiging tot rollen tegengaan? Ik heb net een set Meisters (dus gisteren) gemonteerd, toegegeven zonder tot nu toe veel aandacht te besteden aan het correct instellen ervan, en ik merkte vandaag dat de auto een beetje rolde, vooral achter. Ik heb ook ongewenst kloppen over kleine hobbels, vooral merkbaar op een oppervlak dat lijkt op een wasbord (de wegen van Bedfordshire zijn op sommige plaatsen in een erbarmelijke staat) Ik ben op zoek naar een oplossing voor het kloppen en om het meeste uit schroefsets te halen die ongeveer 40% van de waarde van de auto kosten
Ik geloof dat er hierboven wat goede info is gegeven over veren, dempers en ARB's.

Je wilt dit waarschijnlijk niet horen, maar Meisters zijn een geweldige schroefset op sommige auto's, met name de Mk1/Mk2, maar ze hebben geen goede reputatie op de Mk3 voor weggebruik, soms kan minder meer zijn en kan geld vrijmaken om uit te geven aan bijvoorbeeld een goede set ARB's.

Welke veren gebruik je momenteel? Ik vertrouw erop dat je niet de originele veren hebt gebruikt en iets gebruikt met een verhoogde veerconstante? Ook een set ARB's die in harmonie werken met je demping en veerconstanten is naar mijn mening essentieel voor de NC om de neiging tot rollen te verminderen.

Toen ik voor het eerst de volledige BBR-op maat gemaakte Koni/veer-opstelling monteerde, merkte ik nog steeds dat er te veel rolde, ik sprak met BBR en we bespraken het probleem dat ik had, Neil ging weg en deed wat onderzoek en kwam terug met een aanbeveling om een set Racing Beat (25 mm voorste ARB) te proberen voor weggebruik, ze hebben ook een 32 mm stang, beide met bijpassende achterste ARB's, maar de 32 mm is strikt een circuitartikel en zou niet goed werken op de weg.

Het kloppen klinkt echter als een defecte stuurstang, wat betreft de bounce op een wasbordoppervlak, het klinkt misschien contra-intuĂŻtief, maar probeer de demper rebound-instelling, ik neem aan dat de Meisters alleen een rebound-instelling hebben in plaats van een compressie en rebound, iets harder.

Ik spreek uit ervaring met het instellen van de Koni-schokdempers van hun laagste stand, je moet ze afstemmen om in harmonie te werken met de veren die je hebt, de bounce die je beschrijft klinkt precies zoals ik had met de OEM Bilstein- en Eibach-veren, ze waren ondergedempt waardoor de bounce ontstond, bij het instellen van de Konis doorliep ik deze vergelijkbare fase totdat ik ze een paar of drie klikken omhoog sloeg.

Eerlijk gezegd, spreek direct met een echte expert, BBR is een goed uitgangspunt, er zijn natuurlijk andere tuning-'experts', maar eerlijk gezegd zijn er maar weinigen die complete pakketten zo goed begrijpen en implementeren als BBR.

Ik hoop dat dit van enig nut voor je is.

ng verschillende stuurstangrubbers of een andere stabilisatorstang de neiging tot rollen tegengaan? Ik heb net een set Meisters (dus gisteren) gemonteerd, toegegeven zonder tot nu toe veel aandacht te besteden aan het correct instellen ervan, en ik merkte vandaag dat de auto een beetje rolde, vooral achter. Ik heb ook ongewenst kloppen over kleine hobbels, vooral merkbaar op een oppervlak dat lijkt op een wasbord (de wegen van Bedfordshire zijn op sommige plaatsen in een erbarmelijke staat) Ik ben op zoek naar een oplossing voor het kloppen en om het meeste uit schroefsets te halen die ongeveer 40% van de waarde van de auto kosten
 
#22 ·
Heb dit net gelezen en de opmerking over Meisters opgemerkt die niet geweldig zouden zijn op NC's. Ik heb net een set laten monteren en denk dat ze me erg goed lijken te bevallen, en ik heb deze gekozen op basis van een combinatie van advies van Blink en goede rapporten van eigenaren op forums.

Ik vraag me gewoon af of er links zijn naar ontevreden NC-eigenaren met Meisters? Ik zou voor Ohlins gaan, maar ben van het tegendeel overtuigd.
 
#23 ·
Ik heb dit net gelezen en merkte het stukje op over Meisters die niet geweldig zouden zijn op NC's. Ik heb net een set laten monteren en vind dat ze me erg goed lijken te bevallen, en ik heb deze gekozen op basis van een combinatie van advies van Blink en goede rapporten van eigenaren op forums.

Ik vraag me gewoon af of er links zijn naar ontevreden NC-eigenaren met Meisters? Ik zou voor Ohlins gaan, maar ben van het tegendeel overtuigd.
Geen links als zodanig, maar gewoon anekdotisch materiaal verzameld in 10 jaar NC-eigenaarschap, ik heb gehoord dat sommige mensen ze hebben gemonteerd om ze vervolgens weer te verwijderen, nogmaals, sorry, dit is allemaal anekdotisch en ik kan geen specifieke links vinden.

Zoals ik in de post heb gezegd, gaat het om meer dan alleen het monteren van een set verstelbare schroefsets, het gaat om het verkrijgen van een compleet complementair veersysteem en natuurlijk zullen sommige mensen andere voorkeuren hebben dan anderen. Als de bestuurder op zoek is naar maximale aanval op het circuit, dan vereist dit een compleet andere set-up dan op de weg, iets wat veel tuners 'vergeten' en uiteindelijk ongeschikte kits verkopen aan bestuurders die nooit met hun auto op het circuit zullen rijden.

Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat Meisters wordt gebruikt in de MX5 Cup-serie, dit is een reden waarom sommige tuningbedrijven ze verkopen als een premium kit voor de weg.

Uiteindelijk komt het ook veel neer op persoonlijke voorkeur. Ik weet dat ik, voordat ik mijn huidige '5' bouwde, een aantal jaren onderzoek had gedaan, veel daarvan gebaseerd op de problemen die Cosworth had met de Supercharger, BBR/Flyin' Miata en anderen kochten de kit van Cosworth en gingen vervolgens aan de slag om de software goed te krijgen, helaas blijven sommige tuningbedrijven het publiek vertellen dat de compressor je motor zal vernietigen, 22.000 mijl en meer en de mijne is niets anders geweest dan betrouwbaar en zuinig op een lange afstand, uiteraard niet geweldig als je constant op boost zit, d.w.z. korte afstanden op en neer in de versnellingen. Ik dwaal een beetje af, maar mijn punt is dat ik op dezelfde manier als het onderzoek dat voor de compressor is uitgevoerd, ook veel veersystemen heb onderzocht en op basis van de 25 jaar ervaring van BBR met alles wat met MX5 te maken heeft, heb ik gekozen voor hun zelf ontwikkelde veerset.

Hun set-up sluit aan bij deze video van een door Mazda ontwikkelde 1g bochtenweg NC:


Nogmaals, ik bied mijn oprechte excuses aan voor het feit dat ik geen links etc. kan verstrekken, maar jarenlang onderzoek had de neiging om me weg te houden van de Meisters, ook al weet ik dat ze heel goed werken op andere merken MX5.
 
  • Like
Reactions: boxerdog1
#24 ·
Ik heb dit net gelezen en de opmerking over Meisters die niet geweldig zouden zijn op NC's opgemerkt. Ik heb net een set laten monteren en vind ze erg goed, en ik heb deze gekozen op basis van een combinatie van advies van Blink en goede rapporten van eigenaren op forums.

Ik vraag me gewoon af of er links zijn naar ontevreden NC-eigenaren met Meisters? Ik zou eigenlijk voor Ohlins gaan, maar ben van het tegendeel overtuigd.
Geen links als zodanig, maar gewoon anekdotisch materiaal dat ik in 10 jaar NC-bezit heb opgevangen. Ik heb gehoord dat sommige mensen ze hebben gemonteerd om ze vervolgens weer te verwijderen, nogmaals, sorry, dit is allemaal anekdotisch en ik kan geen specifieke links vinden.

Zoals in mijn bericht staat, gaat het om meer dan alleen het monteren van een set verstelbare schroefsets, het gaat om het krijgen van een compleet complementair veersysteem en natuurlijk hebben sommige mensen andere voorkeuren dan anderen. Als de bestuurder op zoek is naar maximale aanval op het circuit, dan vereist dit een compleet andere set-up dan op de weg, iets wat veel tuners 'vergeten' en waardoor ze ongeschikte kits verkopen aan bestuurders die nooit met hun auto op het circuit zullen rijden.

Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat Meisters wordt gebruikt in de MX5 Cup-serie, dit is een reden waarom sommige tuningbedrijven ze verkopen als een premium kit voor de weg.

Uiteindelijk komt het ook neer op persoonlijke voorkeur. Ik weet dat ik voordat ik mijn huidige '5' bouwde, een flink aantal jaren onderzoek heb gedaan, grotendeels gebaseerd op de problemen die Cosworth had met de Supercharger, BBR/Flyin' Miata en anderen kochten de kit van Cosworth en gingen vervolgens aan de slag om de software goed te krijgen, helaas blijven sommige tuningbedrijven er nog steeds op staan om het publiek te vertellen dat de lader je motor zal vernielen, 22.000 mijl en meer en de mijne is niets anders geweest dan betrouwbaar en zuinig op een lange afstand, uiteraard niet geweldig als je constant op boost zit, d.w.z. korte afstanden op en neer in de versnellingen. Ik dwaal een beetje af, maar mijn punt is dat ik op dezelfde manier als het onderzoek dat voor de lader is uitgevoerd, ook veel veersystemen heb onderzocht en op basis van de ongeveer 25 jaar ervaring van BBR met alle dingen MX5 heb gekozen voor hun zelf ontwikkelde veerset.

Hun set-up sluit aan bij deze video van een door Mazda ontwikkelde, wegwaardige NC die 1g kan bochten:


Nogmaals, ik bied mijn oprechte excuses aan dat ik geen links etc. kan verstrekken, maar jarenlang onderzoek had de neiging om me weg te sturen van de Meisters, hoewel ik weet dat ze heel goed werken op andere merken MX5.
Spot on Steve .... alles draait om individuele keuze. Ik vind het geweldig om alle meningen over set-up / veerconstanten / cambers / etc etc etc te lezen. Veel van deze meningen zijn gebaseerd op andere meningen, niet op ervaring. Je hebt met je auto op een uitdagend circuit gereden na veel professioneel onderzoek en hebt de uitkomst ervaren. Genoeg gezegd :)
 
#25 · (Edited by Moderator)
Nou, ik kan me vergissen, en je zit duidelijk al veel langer in het MX5-spel dan ik, maar ik vraag me af of je het hebt over eerdere versies van de Meisters in tegenstelling tot de nieuwe generatie CRD's? Ze zouden veel beter moeten zijn.

Ik ben er niet alleen maar om dingen te verdedigen omdat ik ze bezit, maar zoals ik al zei, ik was helemaal voor het monteren van Ohlins DFV's, maar na een praatje met Blink (die medewerkers heeft die NC's op Meisters bezitten, terwijl hun supercharged NC de Ohlins heeft) zeiden ze dat ze graag Ohlins zouden monteren, maar voor primair weggebruik zouden ze de CRD's aanbevelen. Mij werd verteld dat er veel meer winst voor hen in zit om een set DFV's te leveren/monteren, en hoewel die misschien marginaal beter zijn op het circuit, waren de CRD's voor mij beter geschikt.

Toen Fraser van Blink me meenam in hun 'opgeladen' NC, herhaalde hij dat het op de weg niet zo goed was op zijn Ohlins.

Of Blink een agenda heeft om Meisters te pushen of niet, ik heb geen idee, hoewel ik niet zie waarom ze dat zouden doen als ze ze allebei op hun site vermelden. Ik kan nog wel verbeterde rolstangen etc. toevoegen, maar voorlopig ben ik erg blij omdat de auto briljant rijdt. Uiteraard komt dat ook door een goede uitlijning.

Hoe dan ook, dat is mijn mening, ik waardeer je input.
 
#26 ·
Zoals je zegt, ja, een goede uitlijning is essentieel, met name op de NC, het chassis van de NC is echt gevoelig voor slechte of zelfs marginale uitlijning. Het zou best kunnen dat de info die ik heb verzameld over de Meisters eerdere versies waren, ik waardeer ook dat een goede set verstelbare schroefsets veel flexibiliteit geeft in de uiteindelijke rijhoogte van de auto en natuurlijk de voorspanning van de veren, het grootste probleem dat ik zou hebben met zo'n set-up, ik ken mezelf maar al te goed, zou zijn dat ik constant op zoek zou zijn naar absolute perfectie en dus constant aanpassingen zou doen, een duur spelletje omdat dit bij elke aanpassing een heruitlijning zou vereisen.

Een goede set ARB's zal de rol van de auto echter veel meer controleren dan veren, een punt dat bewezen is nadat ik de Racing Beat-items heb gemonteerd. Goed om over techniek te kletsen en verschillende meningen te krijgen. :thumbsup:
 
  • Like
Reactions: 5er